WebbKurser

Utöka dina kunskaper online

Tänddelar i månadens webbkurs

Written By: admin - jun• 02•14

Dessa webbkurser om bilmotorns olika delar har varit mycket populära och nu kör vi en liten snabb genomgång på ytterligare en del i motorn. Denna gången är det en en del som hör till bilmotorns tänddelar, nämligen tändspolen.

En tändspole är en induktionsspole i en bils tändsystem, som omvandlar den batteriets låg spänning till de tusentals volt behövs för att skapa en elektrisk gnista i tändstiftet, för att antända bränslet. Tändsystem krävs inte till dieselmotorer eftersom de förlitar sig på kompression, för att antända bränsle/luft-blandningen. Vissa rullar har ett internt motstånd medan andra förlitar sig på en motståndstråd eller ett externt motstånd för att begränsa strömmen som flyter in i spolen från bilens 12-volt. Den tråd som går från tändspolen till fördelaren och högspänningskablarna som går från distributören till vart och ett av tändstiften, kallas tändkablar eller högspänningskablar. Här kan du läsa mer om tänddelar, startmotor.se.

Den höga spänningen genereras när strömmen i primärlindningen bryts och kärnans energi urladdas. Brytningen åstadkoms med en elektronisk strömventil, som med en svag styrsignal vid en exakt tidpunkt kan bryta stark ström. Vanligen ligger matningen från positiva polen på hela tiden, medan de negativa polen bryts. I äldre motorer fanns det brytarspetsar som skötte detta. De styrdes av en eller flera kammar på vevaxeln vid tvåtaktsmotorer och på kamaxeln vid fyrtaktsmotorer.

Visst låter det som rena grekiskan – tänddelar? Det  låter som något man kan tänkas behöva när man grillar ;-). Om du tar fram häftet du fick hemskickat innan kursen startade, får du en mycket enklare förklaring.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.